fredag 15. juni 2012

Loop-TUT

Jeg har tidligere lovt å vise frem hvordan jeg syr en loop, og her kommer en bildeserie :)
Bildene ble litt mørke, men håper likevel fremgangsmåten kommer klart frem. Eventuelle spørsmål kan postes i kommentarfeltet!




Jeg bruker overlock-maskin når jeg syr disse, men regner med at det også går fint med vanlig symaskin.
Her har jeg brukt stjerne-jersey-rester som ytterstoff,
og lilla ulljersey som innerstoff.



Jeg begynner med å klippe to lange remser. Lengden bestemmer du selv, avhengig av hvor stort skjerf du ønsker, og om du bruker stumme stoffer eller stoffer med strekk i. Jeg bruker alt mellom 140 og 160 cm. Jeg pleier å skjære de rundt 30 cm høye.
Så syr jeg de to remsene sammen på langs, rette mot rette.



Så putter jeg hånda inni loopen i den ene enden, og trekker den andre enden igjennom. Her nåler jeg de to endene sammen, fremdeles rette mot rette.



Pass på at loopen ikke krøller seg, at ytterstoffet nåles mot ytterstoffet, og at innerstoffet nåles mot innerstoffet.



Så starter jeg sømmen ca midt på innerstoffet (her; ulljerseyen), og syr nesten helt rundt.






Jeg stopper sånn at jeg har et lite vrengehull midt på innerstoffet. Her er det viktig å få skjøtene rett på hverandre!



Syr du med overlock, må du feste trådene her.



Så vrenger jeg skjerfet gjennom vrengehullet..



..og syr det pent sammen for hånd!



Og det var det!

Mulighetene er uendelige i forhold til stoffvalg og størrelse -
LYKKE TIL!!




8 kommentarer:

Veronica sa...

kjempefin oppskrift :) tusen takk!!!

Anne Line sa...

Hei
Kjempefin blogg du har.
Lagt meg til som følger.
Sydd et snurreskjerf etter å ha blitt inspirert av tuten din. Linket til bloggen din på siden min:)
Håper det er greit.

Fra Anne line

Manja sa...

Super tut! Denne skal jeg prøve! Har lagt meg til som følger av bloggen din.

Leei sa...

Dette skal eg prøve òg, tusen takk for at du viser oss korleis du gjer det.

Hobbymegher sa...

Heisann!
Jeg har lagt inn en link til denne på fb-siden: inspirasjon til håndarbeide. :)
Gi meg et vink, dersom det ikke er ok. :)

Flott tutorial!

Klem fra Lille-T

Hobbymegher sa...

Hei!

Kjempefin tutorial!
Jeg linker til den inne på fb, er det ok?
Send meg en melding hvis ikke.

http://www.facebook.com/InspirasjonTilHandarbeide?ref=hl

Klem, Lille-T

JunePune sa...

Da har jeg prøvd tuten din i dag :) enkel og grei :)
Tusen takk :)

zeeglet sa...

Takk for tutorial! Linker til denne fra bloggen min, leirfivel.com :)